بیماری های مقعدی

بیماری های مقعدی مجموعه ای از بیماری ها هستند که در ناحیه مقعد ایجاد می شوند و اختلالاتی را برای بدن ایجاد می کنند.
وظیفه اصلی مقعد کنترل دفع مواد زائد و مدفوع از بدن است. در این عضو از بدن بافت های مختلفی وجود دارد که عملکردهای خاصی دارند. ایجاد هرگونه مشکل و اختلال در عملکرد هر یک، باعث به وجود آمدن بیماری های مقعدی می شود.
دلایل ایجاد این بیماری ها نیز متفاوت است. اما علائمی شبیه به هم دارند. به همین جهت از روی علائم نمی توان نوع بیماری و اختلال مقعدی را شناسایی کرد.

بیماری های مقعدی
این علائم به طور کلی عبارتند از:

خونریزی مقعدی، سوزش و خارش در مقعد،
درد در ناحیه مقعد،

در صورت بروز هر یک از این علائم باید سریعا به متخصص جراحی عمومی مراجعه نمایید.

انواع بیماری های مقعدی :

بیماری های مقـعدی انواع زیادی دارند که در اینجا به چند مورد از آن اشاره می کنیم.

بواسیر یا هموروئید :

یکی از شایع ترین بیماری های مقعدی بواسیر یا هموروئید است که علت ایجاد آن تورم و بیرون زدگی عروق اطراف مقعد است که در اثر یبوست یا فشار زیاد در هنگام دفع مدفوع ایجاد میشود.

هنگامی که فرد دچار یبوست می شود، فشار زیادی برای خروج مدفوع به مقعد وارد می کند که در نتیجه آن عروق خونی و عضلات اطراف مقعد آسیب می بینند و دچار بیرون زدگی شده و هموروئید یا بواسیر ایجاد میشود .

شقاق:

در بیماری شقاق ، پوست و دیواره های اطراف مقعد دچار ترک خوردگی می شوند و این شکاف باعث آسیب به بافت هـای مقـعد می شود. این بیماری نیز در نتیجه یبوست و فشار زیاد برای اجابت مزاج ایجاد می شود.

فیستول:

فیستول نوعی بیماری مقعدی است که در اثر اتصال غیرنرمال دو بافت جداگانه در ناحیه مقعد ایجاد می شود. در هنگام فیستول پوست نزدیک مقعد به دیواره مخاط درونی مقعد متصل می شود. و این اتصال غیرطبیعی است و باعث ایجاد یک ارتباط غیرطبیعی از پوست اطراف مقعد به مخاط داخل روده میشود و علامت آن ایجاد یک سوراخ مترشح در اطراف مقعد است .

زگیل مقعدی :

زگیل مقعدی نوعی زگیل است که در نواحی مختلف مقعد به وجود می آید. ویروس
HPV
عامل ایجاد کننده این بیماری است و در مواردی ممکن است باعث سرطان مقعد در فرد شود.
نوعی زگیل دیگر نیز وجود دارد که پس از گذشت زمان خود به خود از بین می رود.

دکتر کوشا پورریاحی

متخصص جراحی عمومی و عروق،واریس